Een visuele update van een salestool

Telenet vroeg ons om hun salestool, die wij eerder bouwden in 2016, te voorzien van een visuele upgrade en verbeterde UX voor desktop en tablet. De app moest ook volledig tweetalig zijn en een winkelmandje voor de klant bieden. In workshops met Telenet en de shopeigenaars, die de app gebruiken in de winkels, analyseerden we de flow van de tool en pasten we deze aan om beter te voldoen aan de praktijkbehoeften van de gebruikers. Een concreet voorbeeld hiervan is de functionaliteit van het toewijzen van de promo's. 

Neem contact op

Zoek je betrouwbare technische partner voor jouw portaal?

telenet

Redesign en rebuild

We kozen voor een volledige redesign en rebuild van de front-end voor de salestool om een mooi en interactief geheel te creëren met behulp van React JS. Hierdoor kunnen we een herbruikbare component library bouwen om doorheen heel de app te gebruiken. De backend heeft een API om dynamisch de juiste gegevens naar de front-end te sturen en eventueel later extra producten en promo's toe te voegen. We hebben de mogelijkheden voor de nieuwe implementatie onderzocht en na workshops met de klant gekozen voor een decoupled set-up. Hierbij richt de frontend zich op de weergave en gebruiksvriendelijkheid van de app en de backend is verantwoordelijk voor de data-aanlevering. Dit biedt ook de mogelijkheid om in de toekomst over te schakelen naar een API van de klant zelf.

Frontend

We hebben eerder al gezegd dat we een modulair componentensysteem gebruiken voor de rebuild van de front-end. We begonnen met het bouwen van de navigatie voor desktop en tablet, met drie niveaus om keuzes te maken tussen bundels, categorieën en zelf samengestelde onderdelen. Daarna hebben we de meest gebruikte componenten ontwikkeld, namelijk de tabellen en de box component. Deze moesten zeer veelzijdig zijn zodat ze gemakkelijk hergebruikt konden worden. We hebben ook het openschuivend prijskaartje toegevoegd om de prijs van een product weer te geven of te verbergen. 

Vervolgens hebben we de verschillende pagina's van de app opgemaakt met behulp van data uit de backend en de juiste componenten getoond op de pagina's. We hebben de app ook beschikbaar gemaakt in zowel Nederlands als Frans door vertalingen uit de backend te gebruiken en deze om te zetten in de front-end met i18n. 

Ten slotte hebben we het winkelmandje samengesteld, waarbij de gebruiker producten of bundels kan selecteren en aan het einde van de rit een overzicht te zien krijgt dat vrijblijvend afgedrukt of doorgemaild kan worden naar een e-mailadres naar keuze. 

Backend

We startten de API-ontwikkeling met het opstellen van een complete datastructuur, waardoor we onverwachte problemen voorkwamen en zeker waren dat de componenten consistent waren opgebouwd. Vervolgens bouwden we geleidelijk aan de basis endpoints voor het opvragen van de componenten, met oog voor de vertalingen die nodig waren. Onze datastructuur analyse hield rekening met de mogelijkheid om te bepalen in welke taal een component al dan niet zichtbaar is. 

Resultaten

We hebben een interactieve webapp ontwikkeld die aan moderne standaarden voldoet en uitbreidbaar is voor de toekomst. Dat allemaal met een uplift in de gebruikerservaring. Tijdens de tussentijdse evaluatie hebben we een demo getoond aan Telenet. Vervolgens hebben we de applicatie op een staging omgeving gedeployed waarop klanten de tool konden testen en feedback konden geven. De tool heeft een modernere look-and-feel, biedt een intuïtieve manier om de flow door te lopen en er wordt beter voldaan aan de actuele noden van de gebruikers.

Interesse in een samenwerking?