Odisee is een open gemeenschap van studenten, onderwijs- en werkveldprofessionals die samen leren, onderwijs maken en onderzoek doen. Studenten krijgen na hun studies geen verdere begeleiding meer om hun professionele dromen waar te maken. Daarom heeft Odisee zelf een methode van studeren bedacht, op basis van droom/focus/... niveau's en ze wilden hier meer eenheid in brengen. Aan de hand van het Compass platform kunnen de coaches/coachees/peers op een vlotte manier elkaar ondersteunen om hun dromen waar te maken. Bij Codana namen we deze uitdaging met beide handen aan!
Coaching web app op maat voor studenten
MyCompass is een digitaal begeleidend instrument om studenten te ondersteunen bij het realiseren van hun professionele dromen.
Studenten en coaches krijgen zo de nodige hulpmiddelen aangereikt om een eigen droom uit te werken en zelf hun focus te leggen op de acties hiervoor nodig.
Odisee is dé co-hogeschool
Digitale strategie en ontwerp
Als eerste punt hebben we de digitale strategie en ontwerp onder handen genomen. Dit is een eerste belangrijke stap in het opleveren van een nieuw platform.
Op basis van het lastenboek hielden we de eerste workshops samen met de klant en sloegen we de handen in elkaar.
Kennis en begrip van de productvisie
Samen een platform uitwerken is niet enkel gebaseerd op code en technologie. Het start met inleving in het project. Wat zijn de uiteindelijke doelstellingen?
In een eerste workshop stelden we enkele open vragen en al snel kwamen we in een stroomversnelling van ideeën. Deze vormden een brede basis van begrip waarmee we de fundamenten konden leggen.
Strategische en UX workshops
Na de inleving volgde het conceptueel en strategisch werk.
- Hoe moet een student een droom kunnen uitbouwen?
- Hoe moet een coach kunnen ondersteunen? Wat is coaching?
- Hoe zullen peers content delen? En wat kunnen ze allemaal delen?
- Hoe ziet een showcase eruit? Wat wil je daarmee kunnen bereiken?
Aan de hand van de wireframes en het visuele concept konden we een product backlog en stappenplan opstellen. Ook de huisstijl en visuele elementen werden door ons voorzien.
Het product opgeleverd in fases
Na de analyse werd het product in 3 fases opgeleverd waar we per fase in meerdere sprints werkten.
- MyCompass
- MyCoach
- MyNetwork & MyShowcase
MyCompass
Tijdens de eerste 3 sprints werkten we de MyCompass pagina uit. Hier kan een student zijn droom aanmaken en de focus leggen waar nodig: een planning opstellen, actiepunten uitwerken en zelfreflectie toevoegen. Het traject en hun belevenissen onderweg worden aan de hand van posts weergegeven.
MyCoach
De coach inspireert en kan op basis van chat en comments reageren op de progressie van zijn coachee. Om ervoor te zorgen dat deze chats op een vlotte manier bij de gebruikers terechtkomen maken we gebruik van websockets. Dankzij deze geavanceerde techniek wordt het mogelijk om een interactieve verbinding te openen tussen de server en de browser van de gebruiker. Van zodra iemand een chatbericht verstuurt, wordt dit in realtime toegevoegd in het chatvenster van de ontvanger.
MyNetwork & MyShowcase
In het netwerkgedeelte kan je vrienden uitnodigen en aan de hand van de populaire sociale wall ook de dromen en belevenissen van elkaar opvolgen. Je kan uiteraard ook je collega’s aanmoedigen of helpen door leuke comments te plaatsen!
Als gebruiker bepaal je zelf wat je wil delen en wat je liever voor jezelf houdt.
Tot slot kan je van de volledig afgelegde weg een samenstelling maken en deze digitaal openstellen voor een bedrijf waar je solliciteert of voor andere doeleinden gebruiken.
Pilootgroepen en testing
Door de gefaseerde oplevering konden de studenten starten met het aanmaken van de content nog voor de volledige ontwikkeling klaar was.
Tijdens deze opstart van de verschillende fasen werd enkel met pilootgroepen gewerkt. Aan de hand van beperkte aantallen konden we feedback en performantie testen alvorens het platform volledig te lanceren. Met de samenwerking van onze collega’s van ScaleCity voor de monitoring en het frequente gebruik en feedback van de testgroepen zetten we de puntjes op de i en zorgden we voor een performante en responsieve webapp.
Technologieën
Voor dit project werd een real-time chat gerealiseerd. Hiervoor werd gebruik gemaakt van Laravel, React en Laravel echo server. Hoe we deze technologieën precies hebben toegepast, kan je terugvinden in het blogartikel ‘Real-time chat met Laravel, React en Node.js’.
We hopen met dit project ook ons steentje bij te dragen aan de vele dromen die hopelijk werkelijkheid mogen worden. Succes aan alle studenten!
Neem contact op
Heb je ook nood aan een webapp op maat? Herken je jezelf in onze manier van werken?